Kategorier
 

Trail running guide

Trail running guide

Trail running er kommet for at blive. Den på én og samme tid krævende og givende sport har taget store dele af verden med storm. Man mener at kunne spore sportens begyndelse til USA, hvor to amerikanere i starten af 1900-tallet kastede sig over et væddemål, der skulle lede dem via Mount Tamalpais trails. Målet var selvfølgelig at se, hvem der kunne gøre det hurtigst og først komme i mål. Om det virkelig var de to amerikanere, der var de første til at prøve kræfter med trail running, er ikke vist, men meget tyder på det. Hvad man ved er, at sporten i dag har bredt sig til alle verdenshjørner. Utallige muligheder for trails, vekslende terræn, små skovstier, udfordrende op- og nedstigninger over alt fra bakker til bjerge er alt sammen en del af det, der har gjort sporten populær. Bliv klogere på trail running og de mange teknikker, for siden at blive klædt på fra top til tå i funktionelt tøj og sko, så du kan kaste dig over uforglemmelige løbeoplevelser i naturens rammer. Sporten, der sætter fysik, koordination og koncentration på prøve, når kilometer skal tilbagelægges i terræn fjernt fra de grusstier og asfalterede veje, mange af os kender til.

Hvad er trail running?

Trail running kombinerer den velkendte løbesport med naturens forbløffende omgivelser og vekslende terræn. Resultatet er en forrygende sport, der udfordrer fysisk og mentalt – og det i takt med, at naturens omgivelser giver oplevelser til sanserne. I stedet for de klassiske løbeture ad grusstier og fortove i by og parker, bringer trail running dig til naturens mindre stier og vilde områder. Trails går som oftest gennem skove og bjerge, hvor stigninger, ujævne overflader og udfordringer som mudder, vandløb, småsten og løsrevne træstammer er blandt de elementer, løberen kan møde på sin vej.

Det varierende terræn udfordrer fokus og styrke såvel som koordinering. Her er det nødvendigt at bevare koncentrationen, når der skal navigeres og modet holdes oppe under stejle opadgående og nedadgående stigninger, som ofte udgør en del af trail running. Med andre ord er trail running den perfekte sport til dig, som er på udkig efter nye udfordringer og måske er kørt død i de gængse løberuter ad asfalterede og grusbelagte veje. I modsætning til almindeligt løb styrker trail running dine ben og din positur i langt højere grad, grundet det skiftende terræn og de mange stigninger. Ligeledes er kalorieforbrændingen ofte højere i forhold til løb i fladt terræn.

Som ny trail runner vil du opleve, at det er en verden af muligheder, der åbner sig, når du begiver dig i lag med denne form for løb. Ikke to trail er ens, derfor er der rig mulighed for at finde et trail, der harmonerer med dit niveau og din fysiske formåen. I takt med, at du udvikler dine evner og går fra at være begynder til rutineret løber, kan du kaste dig over ruter med øget længde og sværhedsgrad. Som mange andre løbere, vil du erfare, at det kan være svært at vende tilbage til klassisk løb, når du først har prøvet kræfter med det spændende univers, der kendetegner trail running.

Trail running i bjergområde

Løbeteknikker til trail running

Et fokus på teknik kan være din ultimative hjælp inden for trail running. Det er blandt andet vigtigt, at du føler dig tryg i dine omgivelser. Usikkerhed og manglende koncentration kan få dig til at snuble over sten og forhøjninger. Et par gode udstræk inden træning kan løsne op, mens et fokus på åndedræt skaber ro. Ligeledes bør du fokusere på dit fodfæste. Undgå så vidt muligt at tage lange skridt, da de kan have tendens til at slå dig ud af kurs og kompromittere din balance. Kortere skridt, hvor du træder ned på hele foden, er at foretrække. Det kombineret med godt fodtøj. De korte skridt gør det også nemmere at skifte retning hurtigt, hvilket er en fordel på snoede stier. Brug aktivt sving med dine arme til at øge balancen, og suppler eventuel din sport med stave.

Prioriter din energi ved stejle stigninger, og giv den gerne et ekstra nøk – især ved den sidste del af bakken. Hold ryggen ret for en bedre vejrtrækning, mens du ved nedstigninger bør rette blikket fremad for at skabe overblik over terrænet. Stol på, at din krop ved, hvad den laver – også når det går nedad i hastigt tempo. Læg vægt på forfoden for et solidt fæste og en bedre føling med underlaget.

Hvilken type tøj har du brug for?

For at øge din komfort under trail running, bør du prioritere tøj, der skaber et behageligt klima for din krop og en letvægtsfølelse på stierne. Tøj fremstillet af nylon og polyester er værd at gå efter, mens ventilerende lycra og strækbart spandex ligeledes kan være relevant.

Nylon er et letvægtigt, absorberende og strækbart materiale, der giver fri bevægelighed og forhindrer svedgener i at opstå. Gå efter materialet, når du handler dele som T-shirts, shorts og undertøj.

Polyester er kendetegnet ved sine holdbare og åndbare egenskaber samt ved sin lette vægt og sin resistens over for fugt. Det gør det til alletiders materiale, når du for eksempel skal finde en løbejakke. UV-beskyttelse kan også være en fordel ved polyester.

Prioriter generelt tøj, der sidder tæt ind til kroppen som tights og tætsiddende T-shirts. Dét for at få følelsen af, at din beklædning fungerer som en naturlig forlængelse af din krop.

Jakker

Til de kølige dage på stierne kan en beskyttende løbejakke være en god idé. Vindtætte jakker afleder blæst og holder din kropstemperatur oppe, så du undgår at fryse. I modsætning til vandresistente jakker er vindtætte jakker mere åndbare og letvægtige. Derfor er de som regel det foretrukne valg blandt løbere.

T-shirts

Når det kommer til løbe-T-shirts, bør du gå efter modeller fremstillet af åndbare og strækbare materialer, der favner dine bevægelser og leder sved og varme væk fra huden. T-shirts med en tæt pasform styrker dine muligheder for at bevæge dig frit, så intet holder dig tilbage på stierne.

Bukser / Shorts

Komforten bør være i højsædet, når du er på udkig efter bukser og shorts til trail running. Gå efter fleksible, strækbare materialer, der harmonerer med dine bevægelser og forhindrer bukseben og taljer i at krybe op eller ned. For en sublim pasform kan du eventuel gå efter et par sømløse tights eller shorts, der er udformet af et enkelt stykke stof. Stødabsorbering og store mængder støtte er andre gode egenskaber, du bør holde dig for øje. På den måde tager du bedre hånd om din krop under intens træning. Kølende og svedabsorberende materialer hjælper desuden til at styrke din velvære.

Kvindelig trail running løber
Mand på trail running løbetur

Strømper

Ventilation og afkølende funktioner suppleret med strækbare evner og optimal pasform bør være dit fokus, når du køber strømper til trail running. Varme, fugtige fødder kan hurtigt sætte en stopper for gode løbeture i krævende terræn. For at værne om din krop og led under løb, kan det være til stor gavn at gå efter et par beskyttende strømper med smarte detaljer som stødabsorbering og favnende ankelstykker, der låser foden fast. Færre stød og mere stabilitet er uden tvivl dit bedste værn mod skader. Strømper tilsat lugthæmmende funktioner bringer de friske fornemmelser til dine løbeture, så sure tæer gøres til fortid.

Undertøj

Skab øget velvære ved at iklæde dig komfortabelt og funktionelt undertøj designet til et aktivt liv. Når komforten starter ved inderste lag, er sandsynligheden større for, at den varer ved. Også når du skruer op for tempoet på dit trail. Friktion er et velkendt problem blandt løbere. Underbukser af svedtransporterende materialer, der holder huden tør og irritationen på et minimum, er den optimale løsning på friktionsproblemet. Til kvinder er en åndbar og støttende sports-BH et absolut must. Også hurtigtørrende egenskaber bør være i fokus, så din BH er i stand til at få has på svedgener på relativt kort tid.

Hvilke sko er det bedste valg?

Specialdesignede trail running-sko af høj kvalitet og med en række nyttige funktioner bør være en del af enhver trail runner’s garderobe. Husk på, at denne type løb foregår i udfordrende og ofte svært fremkommeligt terræn. Det er derfor afgørende, at dine sko leverer et solidt og stabilt fodfæste. Du skal for eksempel kunne stole på, at dine sko ikke skrider på udfordrende underlag som glat mudder, løse sten eller det, der er værre. Kraftige ydersåler eventuelt kombineret med skridsikre knopper, som kan variere i størrelse og udformning, er en vigtig detalje, når vi taler fodtøj til løbeformen. Stabilitet og solide skridt kan desuden hjælpes på vej af en sko med en god pasform, der griber om din fod og låser den fast.

Damer på trail running tur

Gå ej heller på kompromis med de støddæmpende egenskaber, som leveres af detaljer som mesh-indsatser og EVA. Reducering af stød er lig komfort og langt færre skader på knæ og led.

Sidst men ikke mindst bør du tage højde for vådt terræn og omskifteligt vejr i dit køb af fodtøj. Vandtætte og vejrbeskyttende funktioner betyder, at du kan nå i mål med dagens distance og trail uden at skulle kæmpe med våde fødder og deres triste tendenser til at give vabler.

Trail running sko fra Dynafit

Trail running sko til herrer fra Dynafit

Trail running sko fra Salomon

Trail running sko til damer fra Salomon

Trail running sko til børn fra La Sportiva

Hvilke accessories har du behov for?

Ud over specialdesignet beklædning og fodtøj er trail running en sport, som byder på en stribe accessories, der har til formål at forbedre sportsudøverens oplevelse og ikke mindst sikkerhed på stierne. En lille, letvægtig, men rummelig rygsæk kan være alletiders investering til dine ture i det fri. Blandt andet gør en rygsæk det nemt medbringe rigeligt med væske til løbeturen, mens du ligeledes får mulighed for opbevaring af andre sager. Vigtigt for din komfort er, at du vælger en rygsæk med bløde polstrede stropper, detaljeorienterede rygmoduler og effektive lukkesystemer.

Rygsæk

Eventuelt kan du supplere din rygsæk med et funktionelt drikkesystem, hvor den tilhørende slange giver let og hurtig adgang til drikkevand under løbeturen. Således minimerer du risikoen for dehydrering under din løbetur.

Drikkerygsæk fra Salomon

Løberygsæk fra Salomon

Pandelygte

En pandelygte kan hurtigt blive en uundværlig del af trail running. Mørke og ujævnt terræn er en farlig kombination, faren kan dog let afværges ved at være i besiddelse af en kraftig og pålidelig lygte. Belysningen bør række vidt, og batteritiden være optimal, så du kan føle dig tryg til hver en tid. LED-lygter er gode moderne bud på pålidelig belysning. Husk på, at af og til kan etaper trække ud og dagen nå til ende, inden du har afsluttet dit trail, eller du kan støde på kulsorte grotter i løbet af et trail.

Pandelampe til løb fra Petzl

Pandelampe fra Petzl