Fjällräven Jakker

(43 Produkter)

  Køn

Valgt:
  •  
  •  
  •  

  Størrelse

Valgt:

  Børnestørrelse

Valgt:

  Farve

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Pris (kr.)

  • kr. - kr.
    Anvend

  Kundeanmeldelser

Valgt:
SORTER EFTER
Side1af
1
 
SORTER EFTER
Side1af
1

Historien om en polarræv - Fjällräven Jakker

Åke Nordin, som i 1960 skulle gundlægge virksomheden Fjällräven, var allerede som dreng meget glad for naturen. Han elskede at vandre, og oppe mod nord kunne han indimellem støde på den sjældne polarræv – på svensk fjällräv. Polarræven er helt tilpasset de høje bjerge i Norden, så meget faktisk, at dens vinterpels kan beskytte den mod temperaturer helt ned til minus 60°. Det var da netop pelsen, som gjorde, at ræven tidligt blev genstand for intens jagt og i så stort et omfang, så den i dag er på grænsen til helt at uddø. Mere om det, når vi har hørt lidt om et særligt telt og en Fjällräven jakke. Åke viste sig nemlig allerede som teenager at være særdeles opfindsom. Han opfandt i halvtresserne en rygsæk, som var langt mere praktisk og komfortabel, end hvad man hidtil havde kendt til. Han satte en ramme på selve sækken, således at den blev holdt adskilt fra kroppen. Rygsækken blev snart en succes, og med et telt og en Fjällräven jakke var de grundlæggende produkter i hans produktion hurtigt en realitet. Fjällräven jakke Fra da af voksede virksomheden til det, vi kender i dag. En lang række af lækkert udstyr til udendørsliv, hvoraf meget af det kan findes på CAMPZ.dk. For fyrre-halvtres år siden var tøj og udstyr til friluftsliv langt fra hvad, det er i dag. Åke Nordin havde stadig, efter sin succes med rygsækken, især ét produkt han brændende ønskede at forbedre - teltet. Telte var dengang lavet af bomuldsmaterialer, de var tunge og besværlige, og var desuden ikke vandtætte. Det kunne være en både kold og våd fornøjelse at campere i telt i starten af 1960'erne. Det var ringe telte og bestemt ikke noget i sigte, der mindede om en Fjällräven jakke. Problemet var, at telte, hvis de blev fremstillet af syntetisk materiale, som der jo var vældig udvikling i efter krigen, havde en alvorlig ulempe; materialerne kunne ikke ånde, så der opstod kondens, og der blev nærmest ligeså vådt som i et bomuldstelt. Åkes løsning var ligetil. Han kombinerede to telte i ét, hvor yderteltet var totalt vandtæt, og monterede så et telt på indersiden i et åndbart materiale. Der opstod stadig kondens, men nu kun på indersiden af det yderste lag, og indenfor i teltet var der tørt. Han havde opfundet Fjällrävens termotelt. Teltet blev en kæmpe succes, og nogle af de første til for alvor at afprøve det var en større ekspedition til Grønland i 1966.

Nye materialer til friluftlivet

Ekspeditionen, som var hjemvendt fra Grønland var begejstrede for det nye telt, og efter hjemkomsten mødtes de med Åke for at diskutere hele ekspeditionens udstyr. Under samtalerne fik han idéen til at lave en Fjällräven jakke med bukser i samme materiale, nemlig det, han havde syntes var for kraftigt til teltet. Han syede først jakken, og på de første ture hvor han havde den på, kunne han konstatere to ting. For det første tørrede jakken meget hurtigt efter regnvejr, og for det andet var den meget slidstærk. Desværre var stoffet ikke særligt godt til at afvise fugt. Han tænkte, at han måtte kunne vokse det, på samme måde som han havde gjort det bag på sine bukser hjemme på skihopbakken, da han var dreng. Han forsøgte sig med en kombination af bivoks og paraffin, og ved hjælp af hustruens føntørrer, fik han påført voksblandingen. Voksen gjorde stoffet vandtæt, vindtæt og endda endnu mere holdbart. Det voksede materiale kaldte han G-1000 (G for Grønland). Voksen fik navnet Greenland Wax, og den nye Fjällräven jakke fik handelsnavnet Greenland Jacket. Der var stor efterspørgsel efter tøj til ekspeditioner og bedre tøj til friluftlivet generelt, og Fjällräven var leveringsdygtige. De producerede nu til vandrere, fiskere, jægere og alle, som gerne ville nyde naturen, uanset vejret. Selv i dag er G-1000 et af de mest populære stoffer til alle former for friluftsaktiviteter, og de tidlige Greenland Jackets har såmænd holdt i generationer. Selv efter succeen med sin Fjällräven jakke var Åke Nordin nu ikke færdig med at få øje på andre områder, hvor hans gode idéer kunne komme til nytte. Man fandt i 1970’erne ud af, at en alt for stor del af befolkningen i Sverige havde problemer med ryggen. Det gjaldt desværre også skolebørn, som med tunge mapper eller skuldertasker bar deres bøger til og fra skole. Åke designede en simpel, billig, funktionel og ikke mindst meget slidstærk rygsæk, og regnede nok med at han kunne sælge et par hundrede stykker. Firsernes mest populære rygsæk i Skandinavien, Kånken, solgte det følgende år 30.000, og i dag er antallet nærmere 200.000 om året. Det er gået godt for både Fjällräven jakke, rygsæk, telt og mange andre produkter. Men hvad med polaræven, som de er opkaldt efter. I Sverige blev polarræven totalt fredet i 1928, men i dag regner man med, at der ikke findes mere end omkring 130-150 voksne polarræve i hele Skandinavien. Firmaet Fjällräven støtter derfor også en række tiltag, som forhåbentlig kan øge bestanden og bevare polaræven. Du kan let finde den Fjällräven jakke på CAMPZ.dk, som passer til dine behov. Når du handler på CAMPZ.dk, har du altid 100 dages fuld returret, hvis du har gemt kvitteringen, og emballagen er ubrudt.
  • Fjällräven Skogsö fritidsjakke
  • Fjällräven Nordli fritidsjakke
  • Fjällräven Birka fleecejakke
Du kan også, mens du alligevel er her, tage et kig på nogle af vores andre populære jakker:
  • The North Face jakker
  • Jack Wolfskin jakker
  • Haglöfs jakker


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-18.00
78 77 40 69
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!
Skriv en anbefaling